Tekstgrootte
De Piloot gaat voor kwalitatief, uitdagend en stimulerend onderwijs met als doel de kinderen voor te bereiden om als (jong)volwassenen in de maatschappij te staan. Daarvoor is structuur en veiligheid belangrijk. Binnen die veiligheid en structuur worden kinderen uitgedaagd tot eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling, passend bij de eigen mogelijkheden.
Om dat te bereiken stimuleren we de kinderen zichzelf goed te leren kennen en zich in te leven in de ander. Een stevige pedagogische stabiliteit is daarbij essentieel. Bij het leren in deze stabiele pedagogische omgeving worden passende onderwijsmodellen ingezet met aandacht voor effectieve instructie en ruime mogelijkheid tot begeleiding en oefening. Zo gebruiken we het ADI-model om de effectiviteit van leren te optimaliseren en zetten we een leerlijn Leren-leren in om de zelfstandigheid te bevorderen. In alle klassen wordt gewerkt met de Wijzer Onderwijs methodiek.
Individuele aanpassing aan de mogelijkheden van elk kind is voor ons een voorwaarde. Daarom werken we waar mogelijk convergent en differentiëren we waar nodig divergent. Omdat onderwijs nooit stilstaat voeren we regelmatig een pilot uit waarin we nieuwe onderwijsontwikkelingen uitproberen en evalueren.
ICT is een belangrijk hulpmiddel om te bereiken wat we belangrijk vinden. ICT dient om onze visie op onderwijs en het kind optimaler te kunnen bereiken. ICT kan persoonlijke aandacht niet vervangen, waardoor we streven naar een functionele inzet van ICT in onze kwalitatief hoogstaande lessen, waarbij individuele aandacht optimaal tot zijn recht kan komen.
Snappet is een onderwijsontwikkeling die voor ons kansen biedt. Snappet is een tablet met software waarmee kinderen kunnen oefenen op hun eigen niveau en zichzelf steeds kunnen verbeteren. De software monitort en analyseert de gemaakte opdrachten, geeft het kind directe feedback en geeft de leerkracht overzicht, waardoor deze direct kan bijsturen waar nodig. Daarmee past Snappet bij zaken die we belangrijk vinden. Door de inzet van Snappet ontstaat meer ruimte en mogelijkheid om de kinderen nog directer en adequater te helpen bij hun ontwikkeling.